US Crime Agency stelt regels voor zelfgehoste crypto-portefeuilles voor

Published on 23 December 2020 at 14:31

FinCEN wil dat cryptobedrijven gegevens opslaan en klanten identificeren

Het Amerikaanse Financial Enforcement Crimes Network (FinCEN) heeft een regelgevingsvoorstel uitgebracht dat identificatievereisten en bedragbeperkingen oplegt voor transacties met zelfgehoste crypto-wallets. CEO's van crypto-uitwisselingen en belangengroepen hebben de regel al bekritiseerd en beweerden dat het innovatie in de opkomende industrie zou afremmen en zware eisen aan hun bedrijven zou stellen.

 

 

Zelfgehoste of niet-gehoste portefeuilles worden niet geleverd door een financiële instelling of cryptoservice, maar bevinden zich op de computer van een gebruiker of offline. Hoewel crypto-uitwisselingen vereist zijn om de identiteit van de klant te verifiëren en gegevens op te slaan voor hun portefeuillediensten onder de Banking Secrecy Act (BSA), functioneren zelf-gehoste portefeuilles grotendeels buiten het toepassingsgebied van deze wet. Dergelijke portemonnees worden beschouwd als de belangrijkste kanalen voor illegale activiteiten en het witwassen van geld met behulp van cryptocurrencies. Volgens FinCEN werd vorig jaar ongeveer $ 119 miljard aan verdachte activiteiten met betrekking tot cryptocurrencies gerapporteerd.

 

BELANGRIJKSTE LEERPUNTEN
Het nieuwe regelgevingsvoorstel van de financiële misdaadwaakhond FinCEN voor transacties met zelfgehoste portefeuilles vereist dat cryptobedrijven klanten identificeren en gegevens opslaan voor transacties boven een bepaald bedrag.
Het voorstel verbiedt ook structurering, of de praktijk om een ​​grote financiële transactie op te splitsen in meerdere kleinere.

 


Critici van het voorstel zeggen dat het inbreuk maakt op de burgerlijke vrijheden van burgers.
Wat zijn de details van de regel?
De door FinCEN voorgestelde regel zou soortgelijke beperkingen opleggen aan zelf-gehoste crypto-wallets als vereist door BSA. De regel is getiteld Vereisten voor bepaalde transacties waarbij converteerbare virtuele valuta of digitale activa betrokken zijn, en is vergelijkbaar met de zogenaamde reisregel die is geïmplementeerd door de Financial Action Task Force (FATF). Het vereist dat banken en financiële instellingen gebruikersidentificatie-informatie verzamelen en details rapporteren voor transacties over bepaalde bedragen met zelfgehoste portemonnees.

 

De regel vereist dat cryptobedrijven en banken klantcoördinaten en identificatie aan het bureau rapporteren voor transacties van meer dan $ 10.000 met niet-gehoste portefeuilles. Het vereist ook crypto-uitwisselingen en -services om records en klantidentificatie-informatie op te slaan voor transacties van meer dan $ 3.000 en minder dan $ 10.000 tussen crypto-uitwisselingen en niet-gehoste portefeuilles.

 

FinCEN heeft zich ook gericht op structurering - een tactiek die wordt gebruikt om grote cryptocurrency-transacties te verhullen door ze op te splitsen in verschillende kleine tussen niet-gehoste portefeuilles en crypto-uitwisselingen. Om deze praktijk te voorkomen, stelt FinCEN voor dat cryptobedrijven gegevens van dergelijke transacties opslaan en niet toestaan ​​dat ze binnen een bepaalde dag meer dan $ 10.000 bedragen.

 

Een bewakingsstaat?
Critici van de regel zeggen dat het inbreuk maakt op burgerlijke vrijheden omdat het anonieme transacties met zelfgehoste portefeuilles niet toestaat. Marta Belcher, een burgerrechtenactivist, wierp in een interview met Coindesk het spook van een bewakingsstaat op. "Er zijn foto's van de protesten in Hong Kong van lange rijen bij de metrostations terwijl demonstranten wachtten om kaartjes met contant geld te kopen, zodat hun elektronische aankopen ze niet op de plaats van het protest zouden plaatsen. Deze foto's onderstrepen dat een geldloze samenleving een bewaking is. de samenleving; daarom is de mogelijkheid om de anonimiteit van contant geld in de digitale wereld te importeren zo belangrijk voor burgerlijke vrijheden, ”vertelde ze de publicatie. Anderen, waaronder Brian Armstrong, CEO van Coinbase, hebben al een groeiend refrein ertegen toegevoegd.

 

Zeker, hun angsten kunnen, althans in de context van de Verenigde Staten, voorlopig ongegrond zijn. In haar voorstel stelde het bureau dat, indien aangenomen, de regel van toepassing zou zijn op portemonnees die niet onder de Bankgeheimhoudingswet (BSA) vallen en zich in een buitenlands rechtsgebied bevinden. De eerste lijst met buitenlandse jurisdicties bestaat volgens het bureau uit Birma, Iran en Noord-Korea.


«   »

Add comment

Comments

There are no comments yet.