PayPal heeft iemands account gesloten voor het uitvoeren van Tor-relais

Published on 9 June 2021 at 13:25

Volgens de EFF heeft PayPal blijkbaar het account van een Tor-supporter afgesloten als reactie op activiteiten die Tor ondersteunen.

Volgens de Electronic Frontier Foundation heeft PayPal het account van een Tor-supporter afgesloten die werd gebruikt om Tor-knooppunten te financieren. PayPal is een bedrijf dat actief bezig is met financiële censuur en Larry Brandt, het slachtoffer van dit verhaal, had eerlijk gezegd moeten weten zo'n bedrijf niet te gebruiken.

 

 

De EFF riep PayPal op om een ​​aantal dingen te doen in reactie op hun behandeling van Brandt's rekening. PayPal heeft geen reden om de gevraagde wijzigingen door te voeren of zich bezig te houden met de eisen van een non-profitorganisatie. (Je kunt de EFF zien als de Mozilla Foundation. Er is zelfs overlap met bestuursleden. Hoewel Mozilla pro-censuur is als ze daar zin in hebben.)

 

 

Het feit dat Tor zelfs op de radar staat van de censuurafdeling van PayPal is zorgwekkend en waarschijnlijk een teken dat dit verbod nog maar het begin is.

Van de blog van de EFF, geschreven door Ainey Reitman:

Larry Brandt, die al heel lang voorstander is van internetvrijheid, gebruikte zijn bijna 20 jaar oude PayPal-rekening om zijn geld op zijn plaats te zetten. Zijn voornaamste gebruik van het betalingssysteem was het financieren van servers om Tor-knooppunten te laten draaien, het routeren van internetverkeer om de privacy te beschermen en censuur op landniveau te vermijden. Nu is de PayPal-rekening van Brandt afgesloten, waardoor veel vragen onbeantwoord blijven en laten zien hoe financiële censuur de oorzaak van internetvrijheid over de hele wereld kan schaden.

 

 

Brandt ontdekte voor het eerst dat zijn PayPal-account in maart 2021 was beperkt. Brandt meldde aan EFF: “Ik probeerde een betaling te doen aan het hostingbedrijf voor mijn serverlease in Finland. Mijn account zou niet werken. Ik ging naar mijn PayPal-infopagina die een grote verticale banner liet zien die mijn permanente verbod aankondigde. Ze probeerden me niet via e-mail of telefoon op de hoogte te stellen

 

 

Brandt kon het probleem niet rechtstreeks via PayPal oplossen en nam vervolgens contact op met EFF.

EFF documenteert al jaren gevallen van financiële censuur, waarbij betalingsbemiddelaars en financiële instellingen rekeningen sluiten en weigeren betalingen te verwerken voor mensen en organisaties die niet van enige misdaad zijn beschuldigd. Brandt heeft maandenlang PayPal-transacties gedeeld met het juridische team van EFF en we hebben zijn transacties grondig bekeken. We hebben geen bewijs gevonden van wangedrag dat het sluiten van zijn rekening rechtvaardigt, en we hebben onze zorgen aan PayPal kenbaar gemaakt. Aangezien de overgrote meerderheid van de transacties op Brandt's account betalingen waren voor servers met Tor-knooppunten, maakt EFF zich grote zorgen dat Brandt's account specifiek werd stopgezet als gevolg van zijn activiteiten ter ondersteuning van Tor.

 

 

We namen contact op met PayPal om opheldering, om hen aan te sporen Brandts account te herstellen en om hen voor te lichten over Tor en de waarde ervan bij het wereldwijd promoten van vrijheid en privacy. PayPal ontkende dat de sluiting verband hield met de zorgen over Tor en beweerde alleen dat "de situatie op de juiste manier is vastgesteld" en weigerde een specifieke verklaring te geven. Na enkele weken heeft PayPal nog steeds geweigerd om het account van Brandt te herstellen.

 

 

Het Tor-project herhaalde onze zorgen en zei in een e-mail: “Dit is de eerste keer dat we horen over financiële vervolging voor het verdedigen van internetvrijheid in de Tor-gemeenschap. We maken ons grote zorgen over het gebrek aan transparantie van PayPal en we dringen er bij hen op aan om het account van deze gebruiker te herstellen. Het uitvoeren van relais voor het Tor-netwerk is een dagelijkse activiteit voor duizenden vrijwilligers en relaisverenigingen over de hele wereld. Zonder hen is er geen Tor – en zonder Tor zouden miljoenen gebruikers geen toegang hebben tot het ongecensureerde internet.”

 

 

Een van de bijzonder zorgwekkende elementen van de situatie van Brandt is hoe geautomatiseerd het afsluiten van zijn account was. Nadat zijn PayPal-account was gesloten, probeerde Brandt rechtstreeks contact op te nemen met PayPal. Zoals hij aan EFF uitlegde: “Ik heb vaak geprobeerd contact met hen op te nemen via e-mail en telefoon. PayPal heeft ook nooit gereageerd. Ze hebben een online ‘Resolution Center’, maar ik heb daar ook nooit een dialoog met iemand gehad.” De PayPal-voorwaarden verwijzen naar het Resolutiecentrum als een optie, maar stellen dat PayPal niet verplicht is om details aan zijn gebruikers bekend te maken.

 

 

Internetbedrijven worden gewoon niet gestimuleerd om om klantenservice te geven.

Veel online serviceproviders maken het gebruikers moeilijk of onmogelijk om een ​​mens te bereiken om een ​​probleem met hun services op te lossen. Dat komt omdat het in dienst nemen van mensen om deze problemen op te lossen vaak meer kost dan de kleine bedragen die ze besparen door ten onrechte geblokkeerde accounts te herstellen. Internetbedrijven worden gewoon niet gestimuleerd om om klantenservice te geven. Maar hoewel het de bedrijfsresultaten kan dienen om het afsluiten van accounts te automatiseren en menselijke interactie te vermijden, is de ervaring voor individuele gebruikers zeer frustrerend.


«   »